onsdag 26. september 2012

Gaula(Flaskhølen) uke 34

Det har blitt en tradisjon å fiske uke 33, eller 34 i Gaula og i år var intet unntak. Vanligvis fisker jeg en uke, men på grunn av noen komplikasjoner ble det dessverre bare fiske fra torsdag til søndag morgen.
I fjor var det storflom når jeg var der, og på den siste økta mistet jeg en veldig stor laks etter 30 min kamp, så jeg var bra sugen på revansj i år.
Vi skulle fiske Flaskhølen som Winsnes har fått kloa i og vi bodde på storstuu Winsnes.
Vi var fire karer på tur. En av disse kom helt fra Skottland med mål om å fange en på over 20lb.
Det var gode forhold når vi kom opp, vannstanden hadde steget etter en lang periode med lite vann og alle laksefiskere vet at dette er nøkkelen til suksess.
Jeg startet friskt med en blank hunnfisk på 7kg etter en time i elva!:) Fisket da med synk 2-3-4 og en Gaula gold tubeflue.
Senere på kvelden fikk jeg en ekstremt sprek hannlaks på rundt 4kg som går inn i boka som årets morsomste laks. Det var bra skumring når denne tok og den kastet seg over stor Sunray Shadow variant og fisket på synk 1.
Dagen etter var det full klaff for Skotten og han fikk en nydelig hunnlaks på 9,5 kg(21lb) og målet   hans var nådd. 

Senere på dagen fikk jeg en flott hunnlaks på 11kg og ny pers var et faktum=). Denne tok en Green Butt fisket på et synk 1-2-3 snøre.
Lørdagen slet vi litt, vannstanden begynte å bli lav og fisket ble vanskeligere. Hadde det ikke vært for Preben Lugg ville det nok ikke blitt noe fisk denne dagen. Preben er en luring med en litt annerledes tilnærming til laksefiske enn meg. Han fisker nesten utelukkende med flytesnøre og små tuber. 
Vi ante ugler i mosen når han spaserte opp til noen stryk som vi ikke hadde giddet å fiske i en gang. En time senere ringte han meg, og dette var beskjeden jeg fikk: "Peter jeg har på en svær laks, den har tatt 100 meter, kom opp med håven og hjelp meg!" Fisket veide 11 kg og var i meget godt hold. 

Og med dette var laksesesongen 2012 over. Jeg har fått 15 laks i år og 8 av disse har vært storlaks. Det er jeg veldig fornøyd med!:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar