fredag 11. mai 2012

Nye stenger på vei!

Nå nærmer det seg tur, bare 27 dager til Hafnor og Gran drar oppover. Nærmere bestemt til Ringvassøya. Som tidligere skrevet leier vi båt av Frank som driver Abornes havfiske http://www.abornes.no/index.html. Vi er stadig innom bloggen hans og årets første 50-plusser er allerede landet av hans gjester.
Når vi reiser på tur liker vi å teste ut nytt utstyr, og når vi skal tilbringe tre uker i kveitemekka må utstyret være på plass.

Thor skrev tidligere om sitt nyeste kveitevåpen (synit kaha 250), vi har store forventninger til denne stangen og jeg gleder meg nesten like mye til å få sett og kjent på denne.
Jeg har nå bestilt meg to nye stenger, en Black Hole 250g. Både Tollef og Thor har hatt 350 utgaven, den var en smule stiv, men bortsett fra det syntes vi den var perfekt. 250 er litt mykere og jeg frykter at denne vil bli helt perfekt. Stangen er muligens den mest helparabolske på markedet, og har med det en løftekraft uten like. Jeg bestilte en 5,4" utgave, en lengde jeg trives godt med! Den har oppgitt anbefalt brems på 15-20 lb, men er god for mye mer.





Stang nummer to blir en Spinal 250g spinning til haspelfiske. Jeg har fra før en 150G(vi har tidligere postet markløftbilder av den). 150 modellen er litt myk, men bortsett fra det liker jeg den veldig godt, derfor tenkte jeg 250 ville bli helt passe, denne er forresten også 5,4". Den er også helparabolsk og har også anbefalt brems fra 15-20lb. Helparabolske stenger er utrolig behagelige å kjøre fisk med da tyngdepunktet kommer nærme fiskeren og fører til at man blir langt mindre sliten enn med stenger med stiv rygg.
Det er mulig det kommer en overraskelse til på stangfronten fra min side, men dette er ikke helt sikkert enda. Mer om det senere:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar